4 inzichten van onderwijsexperts over digitale leermiddelen
In maart 2020 besloot de regering de scholen tijdelijk te sluiten. Net voor kerst gebeurde dit weer. Digitaal onderwijs werd op dat moment de norm. Scholen mochten zelf bepalen welke digitale leermiddelen zij wilden gebruiken. De digitalisering in het onderwijs is daardoor in een sneltreinvaart gekomen. Het heeft onderwijsprofessionals de mogelijkheid gegeven om te kunnen ontdekken wat voor hen prettig werkt bij het digitaal lesgeven. In dit artikel delen wij met jou 4 belangrijke inzichten over digitale leermiddelen van onderwijsexperts waar wij nauw mee samenwerken.
1. Competitieve elementen in leermiddelen activeert een groep
In een fysieke klas kunnen leraren goed zien en observeren hoe het met de motivatie van leerlingen gesteld is. Een klas motiveren tijdens online lessen is een stuk lastiger. Door leerlingen te activeren houd je ze bij de les. Online quiz tools bieden daarin een uitkomst voor leraren. Deze tools bevatten vaak interactieve en competitieve elementen wat motiverend werkt. Het bedenken van teamnamen en het klassikaal delen van resultaten werkt daarin heel goed.
2. Convergente differentiatie werkt, juíst ook online
Convergente differentiatie zorgt ervoor dat kinderen van verschillende niveaus elkaar kunnen helpen met de leerstof. Zo wordt er vooraf een minimumdoel voor de hele groep bepaald. Alle leerlingen werken dus aan hetzelfde doel. Na de uitleg worden leerlingen ingedeeld in groepjes. Veel online programma’s zoals Zoom en Microsoft Teams lenen zich hier goed voor middels de ‘break out’ functie. Op deze manier krijgen kinderen die de stof moeilijk vinden uitleg van kinderen die het lesdoel al (gedeeltelijk) beheersen. Bij kinderen die het op hun beurt uitleggen aan andere kinderen ontstaat een hoger niveau van begrip van de stof. Wel is het belangrijk dat deze laatste groep voldoende stof krijgt waardoor ze zelf ook worden uitgedaagd. Uit onderzoek blijkt dat deze manier van werken zeer effectief is, ook online.
3. Geef leerlingen inzicht in hun eigen leerproces
Het is erg belangrijk om leerlingen uit te blijven dagen om zichzelf te ontwikkelen als ze op afstand les krijgen. Fijn dus dat er nu tools zijn waarbij de lesstof zich aanpast aan het niveau van de leerlingen. Leerlingen krijgen op zo’n digitaal onderwijsplatform vaak direct feedback na het maken van een opgave. Zo krijgen ze inzicht in hun eigen leerproces, ook wel eigenaarschap of ‘ownership’ genoemd. Als een leerling de opdracht niet voldoende afrondt kan hij of zij de vraag verbeteren of om hulp vragen. Leraren kunnen ‘live’ meekijken op hun eigen scherm, zodat ze kunnen zien of een kind de stof beheerst of juist vastloopt. Dit is dus niet alleen fijn voor de leerling, maar ook voor de leraar.
4. Houd de digitale vaardigheid in de gaten
Het feit dat leerlingen van nu opgroeien in een digitale wereld betekent niet dat álle leerlingen even digitaal vaardig zijn. Daarom is het belangrijk dat de digitale basisvaardigheid van leerlingen in de gaten kan worden gehouden. Bij voorkeur op een manier waarbij zij niet afhankelijk zijn van een leraar. Idealiter juist op een manier waarbij de leerling op zijn of haar eigen niveau en in eigen tempo zich iets eigen kan maken. Denk aan tutorials. Die helpen leerlingen online te werken met Google Apps bijvoorbeeld. Via een skills checklist of ander bewijsmateriaal kunnen zij vervolgens aantonen bij de leerkracht dat ze bepaalde vaardigheden beheersen. Deze manier van werken draagt tevens bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen.
Tot slot nog een laatste tip
Als je digitale leermiddelen aanbiedt kan het heel waardevol zijn om zowel leraren als leerlingen mee te laten denken bij de ontwikkeling van de dienst of het product. Zij zijn uiteindelijk de eindgebruiker en kunnen je daarom waardevolle inzichten geven.
Heb je vragen over deze inzichten of wil je erover met ons in gesprek? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.