Top tips van Barbara – Superkrachten voor je hoofd
We leren onze kinderen vanalles. Behalve hoe ze met hun eigen hoofd om moeten gaan. Mindgym is al bekend bij veel volwassenen. Hoog tijd dus om ook onze kinderen te leren hoe ze de baas kunnen worden in hun hoofd. Toen Young Impact ons vroeg om lessen te ontwikkelen bij het boek Superkrachten voor je hoofd van Wouter de Jong (bekend van Mindgym), werd ik wel heel enthousiast. Dit was niet alleen een kans voor kinderen om wat nieuws te leren, maar ook voor mij. Superkrachten, die willen we toch allemaal?
Ik heb echt een super baan. Als Projectuitgever Educatie bij EDG Media mag ik elke dag weer bezig zijn met het ontwikkelen van waardevol, uitdagend en interactief lesmateriaal voor kinderen.
‘Een lesprogramma waar kinderen echt iets aan hebben - mooier wordt het niet.’
Begin dit jaar kregen we een prachtige opdracht van Young Impact. We mochten het boek ‘Superkrachten voor je hoofd’ door Wouter de Jong vertalen naar een lesprogramma voor in de klas. Zoals Wouter zelf zegt: ‘Een gezondere samenleving begint met een gezonde geest: als we de jonge generatie leren anders naar de wereld te kijken, verandert de wereld. Daarom is het zo belangrijk dat we kinderen op school ook de gebruiksaanwijzing van hun eigen hoofd leren.’ Een lesprogramma waar kinderen echt iets aan gaan hebben dus. En dat kunnen wij bij EDG Media natuurlijk alleen maar onderschrijven.
Met het lesprogramma ontdekken en trainen leerlingen op eigen-wijze hun superkrachten. Denk aan skills die ze helpen bij het ‘temmen’ van de drukte in hun hoofd en het bewust ‘richten’ van positieve aandacht.
‘Een superteam is alles'
Per klus kiezen we de juiste mensen. Dit is heel erg belangrijk, want hoe beter de mensen passen bij de opdracht, des te pakkender het eindresultaat. En wij hadden echt een superteam! Samen met redacteuren, vormgevers en de klant bedachten we hoe we de lessen het beste konden opbouwen. Het is hierbij altijd belangrijk dat er een goede balans ontstaat tussen kennisoverdracht, activiteit, interactiviteit en creativiteit. Leren doe je immers met je hoofd, hart én handen. En in de klas leer je natuurlijk ook nog eens samen.
‘Dompel jezelf helemaal onder in de materie’
Voor elke opdracht duiken we helemaal in de materie. In dit geval hebben we eerst zelf geoefend met de uitdagende en ook grappige challenges die in het boek staan. Zo ontdekten we onze laserstralen van aandacht, waardoor we nu opeens allemaal een beetje bionisch zijn. En maakten we heb-lijstjes, want als je wenst wat je al hebt ben je meteen gelukkig. Ook oefenden we met onze boemerang van vriendelijkheid, onder het mom: ‘pay it forward’. En wist je dat je onbeperkt kunt JouwTuben in je eigen hoofd. Kies en speel die filmpjes af in je hoofd die je helpen als je het even moeilijk hebt of iets spannend vindt: de favoriete scène uit je lievelingsfilm bijvoorbeeld. Dat werkt altijd!
‘Commitment is key’
Deze samenwerking deed echt een beroep op onze creativiteit. Door de commitment van het hele team zijn dit echt aansprekende lessen geworden. Voor jong en ouder. Lessen om bij stil te staan, te ervaren en te verspreiden. En laten we ook voor dit laatste bij EDG Media nou echte superkrachten hebben.
Wil je dat we onze superkrachten ook op jouw lesprogramma loslaten? Stuur mij dan een mailtje.