1. Kies één call to action
Wanneer je als bedrijf meerdere producten of services aanbiedt, is het heel verleidelijk om in een e-mailcampagne zo veel mogelijk te benoemen. Zo is de lezer meteen op de hoogte van alles en is de kans groter dat een van de benoemde onderwerpen de lezer aanspreekt! Toch? Helaas, dat is met e-mailmarketing niet het geval. Door te veel onderwerpen aan te snijden heb je niet alleen kans dat meerdere onderwerpen niet overeenkomen met de interesses van de lezer, ook is de kans groot dat de lezer verdwaalt in alle informatie. Met als gevolg dat ze de mail wegklikken in plaats van dat ze geïnspireerd raken en doorklikken. Maar hoe pak je het dan wél aan? Focus je op één onderwerp. Bijvoorbeeld op één nieuw product, één nieuwe cursus of één open dag. Dat is het begin.
2. Schrijf aantrekkelijke content
Nadat je jouw onderwerp duidelijk hebt, kom je bij de volgende stap. Hoe maak je aantrekkelijke content om mensen te informeren? Houd het kort en krachtig! In de e-mail wil je de informatie benoemen die het belangrijkste is voor de lezer. Organiseer je een open dag? Voor wie is de open dag, wanneer wordt deze gehouden en waar kunnen ze zich aanmelden. Heb je een nieuwe cursus? Wat wordt er behandeld, voor wie is de cursus geschikt, waar en wanneer vindt de cursus plaats. Je kunt ook voor een korte samenvatting kiezen over wat ze kunnen verwachten. Dit kun je doen door een aantal regels tekst of een korte opsomming. Focus je hier op wat de lezer motiveert om meer informatie te willen. De details vinden ze namelijk terug op de website, waar ze via de button in de e-mail terechtkomen.
3. Maak een effectieve button
Een button met een call to action is een belangrijk onderdeel in de mail, en staat vaak niet alleen. Er zijn twee manieren om een button nog aantrekkelijker te maken, los van de opmaak die je de button kunt geven natuurlijk. Wist je bijvoorbeeld dat twee buttons naast elkaar ervoor zorgen dat de lezer keuze heeft, waardoor ze sneller geneigd zijn te klikken? Dit is bewezen met veel psychologische onderzoeken! Denk bijvoorbeeld aan een button ‘Lees meer informatie’ naast een button ‘Meld je aan’. Hiermee geef je de lezer keuzevrijheid. In plaats van een tweede button kun je ook een microcopy onder de eerste button toevoegen. Dit is een korte zin in een kleiner lettertype om lezers nét het extra zetje te geven dat ze nodig hebben. Bijvoorbeeld: 'En ontvang direct het materiaal om aan de slag te gaan!'.
4. Gebruik linkjes met lading
De tekst in een button is vaak kort maar krachtig. Je omschrijft hier waarom iemand door moet klikken, en wat de lezers kunnen verwachten door op de button te klikken:
- Meld je aan! (voor deze cursus)
- Meer informatie (over het onderzoek)
- Download het lesmateriaal! (om het in de les te kunnen gebruiken)
Buttons en linkjes met de tekst ‘Klik hier’ of ‘Download hier’ zijn niet meer van deze tijd. Een link moet informatiedragend zijn. Zo weten lezers beter wat ze te wachten staat. Vermijd daarom het gebruik van ‘lege’ woorden en breng in plaats daarvan de gewenste actie duidelijk over, zoals 'Download het lespakket' of 'Gebruik de kortingscode'.
Nu hoor ik je denken: Maar wanneer is mijn klikpercentage hoog genoeg? Een hoog klikpercentage is voor iedereen anders. Dit heeft namelijk ook te maken met de doelgroep. Om ergens aan vast te houden kun je kijken naar de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark. Hier kun je jaarlijks zien wat voor CTR gangbaar is voor jouw branche.
Heb je na het lezen van deze Quickwins nog vragen of wil je advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder.