‘Wat wil je met jouw content bereiken?’
Een gedegen analyse heeft een goed startpunt nodig: het doel. Content kan er verschillende hebben. Graag wil ik dat mijn geschreven artikel voor PrimaOnderwijs.nl tot de laatste letter gelezen wordt. De gemiddelde tijd op deze pagina is voor mij dan het uitgangspunt. In e-mailings voor klanten wil ik juist zoveel mogelijk kliks naar hun website genereren. Hiervoor kijk ik meer naar het klikpercentage. Het openingspercentage speelt daarin ook een belangrijke rol, want zonder opens geen clicks.
‘Geduld is een schone zaak’
Als mijn artikel gepubliceerd is of de mailings verzonden zijn, sta ik altijd direct te popelen om de resultaten te bekijken. Inmiddels weet ik dat er een aantal dagen overheen gaan, voordat de cijfers echt betrouwbaar zijn. Niet alle ontvangers openen bijvoorbeeld de mailing op de dag en het tijdstip van verzending. Er is altijd wel een piekmoment, maar steeds vaker zie ik een paar dagen na verzending nog opens en kliks binnensijpelen.
‘Werk met draaitabellen en -grafieken’
Draaitabellen en -grafieken zijn mijn beste vrienden als ik resultaten wil analyseren. Met één muisklik verander en combineer ik waarden en assen tot ik de juiste cijfers zie. Als klap op de vuurpijl passen de tabellen en grafieken zich automatisch aan. Dynamischer krijg je het niet!
‘Vergelijk altijd appels met appels en peren met peren’
Met alleen de cijfers ben je er nog niet. De uitdaging zit ‘m in het interpreteren ervan. Wat zeggen de resultaten nou eigenlijk? Ten eerste vergelijk ik de resultaten in dezelfde omstandigheden. Voor een klant heb ik gespeeld met een actieve en inactieve base. Op een gegeven moment zijn we enkel naar naar een actieve doelgroep gaan mailen. Deze resultaten kan ik niet meer vergelijken met de vorige, omdat we de inactieven nu niet meer mailen. Het aantal absolute ontvangers wordt hiermee lager, terwijl het aantal openers gelijk blijft. Je openingspercentage zal hierdoor hoger uitvallen. Dit betekent echter niet automatisch dat je mailing het ook beter gedaan heeft. Het is dus belangrijk om hier scherp op te blijven.
‘Blijf je inlezen in jouw doelgroep’
De wensen en behoeften van mensen veranderen continu. Dit hangt vaak samen met hoe de wereld er op dat moment uitziet en welke aandacht het krijgt. Content die begin van het jaar goed scoorde, hoeft dat nu niet te doen. Er zijn verschillende factoren die daar invloed op uitoefenen. Bij mijn analyse probeer ik dat altijd in mijn achterhoofd te houden. Daarom ben ik continu op de hoogte wat zich in mijn markt afspeelt en sta ik zoveel mogelijk in contact met onderwijsprofessionals.
‘Blijf je strategie aanscherpen’
Voor mij vormen resultaten de grootste leidraad van mijn strategie. Doordat de wensen en behoeften van mijn doelgroep snel kunnen veranderen, is het belangrijk dat ik mijn strategie ook meerdere keren onder de loep neem. Zie ik een bepaalde negatieve trend in mijn resultaten, dan pas ik daar mijn strategie op aan. Ik ben me er dan ook van bewust dat deze ooit weer terug kunnen keren.
Wil jij investeren in een resultaatgerichte communicatiecampagne? En kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op.