De kunst van krachtige marketinguitingen

Ben je benieuwd naar mijn marketingpsychologie ontdekkingen? Lees de tips hieronder.

De kunst van krachtige marketinguitingen
Merel Sijpkens

Merel Sijpkens

Als Online Marketeer bij EDG Media verdiep ik mij graag in de wereld van marketingstrategieën en -uitingen. Ik vind het fijn om met een kritische blik naar het ontwerp van een mail, afbeelding of bijvoorbeeld website te kijken. Zo spelen er altijd vragen in mijn hoofd zoals ‘Welk gevoel wekt dit design op? Welke elementen vallen op? En welk verhaal wordt er verteld?’. Door marketingpsychologie toe te passen zorg ik ervoor dat mijn uitingen veel overtuigender zijn.

‘Geef de ontvanger een keuze’

We hebben allemaal graag de controle over wat we te zien krijgen en wat we gaan doen. Wanneer iemand ons maar één optie aanbiedt is dit niet heel aantrekkelijk. Door meerdere keuzes te bieden, zullen mensen keuzevrijheid voelen en zijn ze eerder geneigd om hierop in te gaan. Gebruik bijvoorbeeld een aanmeldbutton met een microcopy, een zinnetje onder de button, met een link naar meer informatie. Dan hebben ze de keuze om gelijk aan te melden óf eerst meer informatie te lezen. Je zou zelfs dezelfde URL voor deze keuzes kunnen gebruiken, als ze maar keuzevrijheid ervaren.

Bonustip: Wanneer je in een button ‘Ja’ voor de CTA zet, zoals: ‘Ja, ik wil me aanmelden’, trek je mensen nog eerder over de streep!

‘Verplaats je in een persona’

Zoals een verhaal een personage nodig heeft, heeft een marketinguiting een persona nodig. Een persona als afspiegeling van je doelgroep. Waarom is dit zo belangrijk? Je schrijft een verhaal voor jouw bezoekers, maar weet je wat deze mensen interesseert, motiveert en naar welke antwoorden ze zoeken? Creëer aan de hand van een uitgebreide vragenlijst een persona. Bekijk jouw marketinguiting door de ogen van dat persona. Zo ontdek je bijvoorbeeld welke vragen vanuit de persona onbeantwoord blijven of, wat ook heel belangrijk is, en welke elementen je kunt schrappen. Het schrijfadvies ‘kill your darlings’ is lastig maar waar. Haal ruis weg en focus op wat jouw doelgroep echt belangrijk vindt.

‘Stuur de kijkrichting ⬇’

In een wereld met oneindig veel mails, websites en advertenties zijn we experts geworden in het scannen van teksten. Zorgvuldig een tekst doorspitten kunnen we niet meer verwachten van ontvangers. Maar hoe leg je de nadruk op belangrijke elementen in jouw tekst? Misschien ken je de term ‘gaze cueing’ al, een truc om de kijkrichting van ontvangers onbewust te sturen. Dit kan natuurlijk met een header, waarin bijvoorbeeld een persoon met zijn ogen richting een belangrijke button kijkt. Je kunt dit ook toepassen in de vorm van simpele pijlen die wijzen naar een link of button. Geef deze nog een opvallende kleur, maak ze groter, en ze zullen veel blikken vangen.

‘Maak er geen circus van’’

Je kunt oneindig spelen met alle tips en trucs van marketingpsychologie, maar het is wel belangrijk om altijd binnen de huisstijl te blijven. Wanneer kleuren of vormen hier niet bij aansluiten, zal dit het gehele plaatje ontkrachten. Een huisstijl is herkenbaar en professioneel. Wanneer je afbeeldingen, buttons of pijlen gebruikt, kun je ze bijvoorbeeld een kleur uit het huisstijlpalet geven. Creëer rust en overzicht om de aandacht vast te houden. Door de buttons en linkjes de meest opvallende kleur van de huisstijl te geven, zullen deze er gelijk uitspringen!

Wil jij een krachtige marketinguiting opzetten, maar kun je nog wat hulp gebruiken? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op!

Zij gingen je voor

Deze website maakt voor een optimale werking gebruik van cookies. OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy Cookie instellingen Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang