Maar wat is een goede advertentie? En hoe val je ermee op? De ene advertentie is de andere niet. Het leuke van een advertentie is dat je hiermee alle kanten op kunt. Met deze 5 tips valt jouw advertentie beter op bij de doelgroep!
‘Wat wil je met je advertentie bereiken?’
Allereerst is het belangrijk dat je nadenkt over wat je met je advertentie wilt bereiken. Wat voor een effect wil je teweeg brengen? Wil je bijvoorbeeld dat mensen positiever over een product of dienst gaan denken, bijdragen aan de naamsbekendheid van een bedrijf, product of dienst of dat mensen iets gaan kopen of downloaden? Vooraf een duidelijk doel voor ogen hebben, draagt bij aan het succes.
‘Bepaal je onderwijsdoelgroep’
PrimaOnderwijs bereikt onderwijsprofessionals uit zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Wie wil jij bereiken met je content? Het is goed om je advertentie hierop aan te passen. Geef hierin duidelijk aan voor wie jouw product of dienst geschikt is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de juiste omschrijving voor groepen (po) of klassen (vo).
‘Trek de aandacht door iets opmerkelijks’
Onthoud dat mensen een zeer korte aandachtsspanne hebben. Grijp hun aandacht door iets opmerkelijks. De beste advertentie is de advertentie die opvalt en die ervoor zorgt dat de lezer stopt om de advertentie te lezen of te bekijken. Maak de hoofdboodschap zo spannend en aantrekkelijk mogelijk. Begin bijvoorbeeld met een vraag (Hoe kan jouw school bijdragen aan gezonde voeding? Weten jouw leerlingen hoe…)
Bonustip: afkijken. Bekijk ook goed wat andere adverteerders doen, pas daarop je eigen advertentie aan om goed op te vallen op een advertentiepagina.
‘Het oog wil ook wat’
Niet alleen qua inhoud, maar ook qua opmaak kun je je advertentie optimaliseren, bijvoorbeeld:
- Kies voor een opvallend beeld, een prikkelende titel en/of een opvallend lettertype.
- Denk goed na over het kleurgebruik; elke kleur wekt weer een andere emotie op.
- Zorg voor veel contrast.
- Beeld zegt meer dan 1000 woorden: foto’s vullen een verhaal aan. Daarnaast worden afbeeldingen op een pagina als eerste opgemerkt, titels en platte tekst volgen daarna pas.
- Zet er een duidelijke call to action in.