‘Maak een contentplanning’
Het begint allemaal bij het aanbrengen van structuur. Maak je planning niet alleen overzichtelijk, maar vooral ook haalbaar. Kijk ook op de Issuekalender of je in kunt spelen op relevante inhaakdagen. Bepaal hoe vaak je in de week berichten wilt posten en vervolgens welke dagen hier het meest voor geschikt zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep. Onderwijsprofessionals werken doorgaans van maandag tot en met vrijdag, maar zijn ook in het weekend actief op socialmediaplatformen. Het kan geen kwaad dit eens te testen door iedere week op andere dagen te posten. Na verloop van tijd kun je de statistieken per dag bekijken en concluderen welke dagen het meest effectief zijn om jouw doelgroep van content te voorzien.
‘Het juiste bericht op het juiste moment’
Timing is alles. Je content kan nóg zo goed zijn, maar als je dit plaatst op het moment dat je volgers niet actief zijn, is het zonde van alle inspanning. Er zijn verschillende tools die aangeven wat de beste tijden zijn om een bericht te posten, waaronder Coosto. Maar sinds kort geeft de planningstool van Facebook zelf aan wanneer je doelgroep actief is en wanneer het dus slim is om content te plaatsen. Handig, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden!
‘Varieer met type posts’
Naast dat je wilt weten welke dag en op welk tijdstip je doelgroep op jou zit te wachten, is het eigenlijk nog belangrijker waarop ze wachten. Welk type content werkt? Daar kom je maar op één manier achter: duik in de statistieken. Wat valt je op? Reageren je volgers vooral op video’s, een foto of klikken ze op links waar je naar verwijst? Probeer te achterhalen waarom die ene post zo’n enorm succes was. Als je dit over een bredere periode bekijkt, kun je vergelijkingen maken.
‘Vervul een behoefte’
What’s in it for them? Een belangrijke vraag om jezelf te stellen voordat je lukraak berichten naar de doelgroep zendt. Probeer je content iets opmerkelijks mee te geven, iets waardoor ze je post niet voorbij scrollen. Begin eens met een weetje, bijvoorbeeld ‘Wist je dat… professionaliseren helemaal niet moeilijk hoeft te zijn?’ Zo laat je zien dat volgers iets van je kunnen leren. Zet dit kracht bij door relevante organisaties of personen te taggen. Gebruik ook passende en populaire hashtags zodat je post eerder opgepikt wordt.
‘Kwaliteit boven kwantiteit’
Besteed genoeg tijd en aandacht aan de content die je produceert. Zorg dat je de doelgroep iets kunt bieden waar ze écht wat aan hebben. Kwaliteit gaat daarmee boven kwantiteit. Je moet investeren om iets goed op te bouwen. Neem het managen van een socialmediakanaal dus serieus, alleen dan kun je een band creëren met je doelgroep.
Wil je ook jouw bereik vergroten op social media, maar kun je nog wat hulp gebruiken? Wij helpen je graag verder. Aarzel niet om contact met ons op te nemen!