3 Quickwins om de deliverability van e-mailcampagnes te verhogen
E-mailmarketing is een van de populairste online kanalen, helaas ook onder de schimmige afzenders van ‘phishing’ mails. Om het dit soort criminelen moeilijk te maken, zijn de spelregels voor e-mailmarketing aangepast. Dat is fijn voor de ontvangers van de miljoenen e-mails die dagelijks worden verstuurd, die weer kunnen vertrouwen op de berichten in hun inbox. En het is een uitdaging voor eerlijke afzenders zoals jij. Want het is zonde als de mailing waar je zo hard aan hebt gewerkt óók in de spam box belandt.
Tijd voor een extra blik op de regels! Hier zijn drie tips die jouw e-mailcampagne de beste kans geven om op de juiste plek terecht te komen: de inbox van je doelgroep. Worden die slimme onderwerpregel en preheader tenminste echt gelezen…
1. Maak het de ontvangende mailserver makkelijk
Bij elke binnenkomende e-mail controleert de ontvangende mailserver of dat bericht van een veilige server komt. De ontvangende server checkt als het ware of de afzender en de verzendende server bij elkaar passen. Je kunt die check vergemakkelijken. Gebruik DKIM, ofwel Domain Keys Identified Mail.
Met DKIM neem je verantwoordelijkheid voor de berichten die vanaf jouw domeinnaam komen. Je zet een vast “slot” op je domeinnaam, en geeft de mailserver die jouw e-mails verstuurt de “sleutel”. Dit doe je met een TXT-record, die je plaatst in de DNS van je domeinnaam én op serverniveau. De ontvangende mailserver kan vervolgens controleren of de gegeven sleutel past op het slot van de afzender, en kan de e-mail veilig laten binnenkomen.
Natuurlijk blijf je afhankelijk van de veiligheidsinstellingen van de ontvangende partij, maar je vergroot zeker je kansen om het labeltje ‘veilig’ te krijgen!
2. Bouw een extra betrouwbaarheidskenmerk in
Oké, dus we hebben met de DKIM een connectie gemaakt tussen de domeinnaam en de versturende mailserver. Nu kun je nog een tweede check bieden aan je ontvanger: het SPF-record. Dit staat voor Sender Policy Framework. Het is kort gezegd een overzichtje van de IP-adressen en hostnamen die jouw toestemming hebben om e-mails te sturen vanuit jouw domeinnaam. Ook dit lijstje kun je als TXT-record toevoegen aan de DNS van je domeinnaam.
Natuurlijk zijn DKIM en SPF records niet verplicht en ook niet de enige manier om een succesvolle campagne te draaien. Maar ze maken je e-mailcampagnes wél voorspelbaarder. Omdat je met meer zekerheid kunt zeggen dat je mailing op de juiste plek belandt, en het openingspercentage vaak hoger is, kun je beter inspelen op de resultaten. Dan hoef je niet te hopen op een gelukje, maar zet je de kansen naar je hand.
3. Ontvangt u mij? Ook dat kun je testen
Het leuke aan e-mailmarketing is dat je bijna direct feedback krijgt. Binnen een paar uur weet je of je mailing een top of een flop was. En als je het een beetje slim aanpakt vertellen de resultaten je precies wat anders moet, of wat je moet testen. Als je ondanks dat het gevoel hebt dat je geen verbetering ziet, kan het handig zijn om te testen hoe ontvangende mailservers met jouw e-mails omgaan. Want wie weet ligt het niet aan de inhoud, maar aan het feit dat je mail nooit de inbox bereikt.
Er zijn talloze softwareaanbieders die deze service betaald of gratis bieden, zoals Mail Tester. Stuur je e-mail naar het test-adres dat gegeven wordt en check vervolgens je score. Stap daarna zelfverzekerd, met onze tips in je achterhoofd, naar je IT-afdeling (of handige vriend) en vraag of jouw domein e-mails verstuurt volgens de nieuwste standaarden.
Bonustip! Reputatie is alles
Ben je er nog? Dan heb je wel een extraatje verdiend: het geheim van de smid. Ontvangende mailservers checken ook de reputatie van de versturende server. Hoe vaak verstuurt ‘ie e-mails, hoe vaak worden die als spam gezien, hoeveel bounces worden er geregistreerd? Een goede reputatie opbouwen is een kwestie van langdurig verantwoord e-mailcampagnes voeren, en altijd prioriteit te geven aan een optimaal verzendproces én kwalitatieve inhoud. Bij EDG Media doen we dat al 15 jaar, met een uitstekende mailserver-reputatie als gevolg.
Wil jij gebruik maken van onze expertise én onze reputatie?
Heb je na het lezen van deze Quickwins nog vragen of wil je advies over hoe je jouw e-mails echt laat aankomen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze online marketeer Lois Schoof. Zij helpt je graag verder.