4 Quickwins voor een groot effect met een kleiner budget
Denk je wel eens: ‘Oei, die campagne kost waarschijnlijk heel veel geld!’ of ‘Dat past vast niet in mijn budget’. Het bereiken van je doelgroep wordt vaak gezien als een grote investering, maar je doelgroep bereiken hoeft helemaal niet duur te zijn. Door je budget op de juiste manier in te zetten kun je ook successen behalen (echt waar!).
Hier 4 Quickwins waarmee jij het beste uit je portemonnee haalt.
1. Maak optimaal gebruik van online middelen
Wil je (gratis) lesmateriaal aanbieden, bestellingen werven of inschrijvingen voor een cursus of congres genereren? Maak gebruik van online communicatiemiddelen. Deze zijn beheersbaar en bovenal goed meetbaar. E-mailing is daarbij hét online communicatiemiddel om zo gericht mogelijk de doelgroep aan te schrijven. Zorg ervoor dat de content aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep voor het beste resultaat. Hoe beeld daarbij kan helpen, lees je in 5 Quickwins voor een effectieve headerafbeelding in een email.
2. Segmenteer je doelgroep
Wat is je boodschap en voor wie is deze relevant? Probeer dit zo goed mogelijk te definiëren. Segmentatie is hierin van groot belang. Er kan niet alleen gesegmenteerd worden op onderwijsniveau, functie en taak, maar ook op postcode, provincie en regio. Wil je een nieuwe lesmethode Engels onder de aandacht brengen, dan richt je je uiteraard op de vakdocenten Engels (segmentatie op functie). Als culturele instelling kun je ervoor kiezen om in de directe omgeving het basisonderwijs te bereiken met het educatieve aanbod (segmentatie op regio). Je richt je op deze manier specifiek tot leerkrachten in de regio. Zij voelen zich sneller verbonden, dit maakt het niet alleen aantrekkelijk maar ook persoonlijker. Hiermee vergroot je je kans op succes.
3. Verspreid eens een pilot oplage
Speel eens met de oplage van je uiting. Het is mogelijk om deze aan te laten sluiten bij je budget. Om te testen of iets werkt voor jouw doelgroep, kun je ook eerst een pilot doen. Zo kun je een oplage van 1.000 adressen kiezen en deze ad random versturen. Dit kan zowel met online als offline middelen.
4. Doe mee aan gezamenlijke uitingen
Een andere manier om met een kleiner budget de mensen uit je doelgroep te bereiken, is door deel uit te maken van een gezamenlijke uiting. Denk hierbij aan het platform PrimaOnderwijs. Naast het magazine, de website en socialmediakanalen, wordt er wekelijks een digitale nieuwsbrief met relevante informatie naar 70.000 abonnees verstuurd. Door het hoge bereik is dit een mooie manier om op het vizier van onderwijsprofessionals terecht te komen. Wil je enkel het basisonderwijs bereiken met iets fysieks? Dan is deelname aan het Prima Pakket een goede oplossing. Met het Prima Pakket kan eigen informatiemateriaal meegestuurd worden. Het pakket wordt op naam van de directeur, gelijktijdig met PrimaOnderwijs magazine, verspreid en een aantal dagen voor verzending per e-mail aangekondigd.
Vragen? Wij helpen je graag!
Heb je na het lezen van deze Quickwins nog vragen of ben je benieuwd naar alle mogelijkheden die aansluiten op jouw portemonnee? Neem dan vrijblijvend contact op met onze accountmanager Maaike Gobel. Zij helpt je graag verder.