5 Quickwins om met jouw mail op te vallen in een drukke inbox
In 2021 bestaat de e-mail alweer 50...
Afbeeldingen zijn er in verschillende vormen, kleuren en maten. De headerafbeelding is na de onderwerpregel en preheader vaak het derde wat ontvangers van jouw e-mail zien. Binnen een paar seconden beslissen zij of ze doorlezen of de e-mail wegklikken. Hoe haal je het beste uit de headerafbeelding? Wij geven je 5 tips.
Onbewust kijken we mee met de kijkrichting van personen in een afbeelding. Neem onderstaande afbeelding. 1. De docent op de afbeelding wijst naar het bord en kijkt er zelf ook schuin naar. Onbewust volgen wij de beweging van zijn hand en zijn kijkrichting. Het resultaat is dat wij de afbeelding uitkijken. Uiteindelijk verliezen wij de focus van de e-mail en zullen wij deze, door onze korte spanningsboog, wegklikken.
Afbeelding 1 Docent wijzend naar het bord
Wees dus kritisch op het beeld dat je gebruikt. Gebruik iemands kijkrichting in jouw voordeel. Dit noemen we gaze cueing. Is jouw doel van de e-mail dat ontvangers op een button moeten klikken? Kies dan voor een beeld waarop leerkrachten, leerlingen of directeuren naar beneden kijken of wijzen. Ontvangers zullen deze richting volgen en uiteindelijk sneller op de button klikken.
Vaak staan de belangrijkste onderdelen van een e-mail onder de headerafbeelding. Daarom is het verstandig om ervoor te zorgen dat deze afbeelding niet te veel ruimte in beslag neemt bij de eerste oogopslag. Denk ook vooral aan de mobiele versie. De eerste onderdelen van de e-mail die ontvangers op dit device zien is vaak beperkter dan op bijvoorbeeld een tablet of desktop. Houd de headerafbeelding daarom maximaal 250 pixels hoog.
Een headerafbeelding voor je e-mail gebruik je niet alleen omdat het er leuk uitziet of omdat andere organisaties dat ook doen. Je wilt dat deze afbeelding een doel vervult en je e-mail versterkt. Je hebt het juiste beeld te pakken als ontvangers zonder het lezen van de bodytekst snappen waar de e-mail over gaat. Wil jij onderwijsprofessionals informeren over nieuw lesmateriaal? Verwerk dit lesmateriaal dan duidelijk in de headerafbeelding. Laat het lesmateriaal bijvoorbeeld zien op het digitale bord en omring dit bord met lerende leerlingen. Gaat jouw e-mail over een open dag? Kies dan voor een beeld waarop elementen van deze open dag te zien zijn, zoals een beroepenmarkt of lezingen die gegeven worden.
Vaak zoeken we naar het perfecte beeld waardoor onze e-mail er tiptop uitziet. Je zoekt daarom al gauw naar stockbeeld. Deze afbeeldingen zien er niet alleen professioneel uit, maar je hebt ze ook vaak snel gevonden. Echter zijn de meeste stockafbeeldingen niet eigen en vaak in scène gezet. Dit maakt het voor ontvangers moeilijker om er een gevoel bij te krijgen, waardoor het weinig emotie oproept. Idealiter is dit wel wat je met een afbeelding wilt bereiken, omdat emoties en gevoelens ontvangers kan aanzetten tot de juiste actie. Verkies daarom eigen beeld boven stockbeeld.
Je kunt ervoor kiezen om alleen de foto zelf als header te plaatsen, maar voor een extra versterkend effect kun je de headerafbeelding ook gebruiken voor de overtuigingselementen van Robert Cialdini. Gebruik het overtuigingsprincipe schaarste door een sticker op de headerafbeelding te plaatsen met de tekst ‘op = op’ of ‘vol = vol’. Wederkerigheid kun je vertalen naar een sticker of naar een extra afbeelding in de header met de tekst ‘met gratis e-book’. Wees hier creatief, maar vooral selectief in. Gebruik alleen de belangrijkste overtuigingsprincipes, om zo jouw headerafbeelding overzichtelijk te houden.
Dat e-mails van organisaties vaak met een headerafbeelding beginnen, betekent niet dat dit ook de stijlregel is. Het kan juist lonen om deze afbeelding een keer weg te laten. Vooral als je een hele lange e-mail stuurt. Voordat je rigoureus besluit de headerafbeelding te verwijderen, is het verstandig om de effectiviteit ervan eerst te testen middels verschillende A/B tests.
Heb je na het lezen van deze Quickwins nog vragen of wil je advies over hoe jij de juiste headerafbeelding voor jouw e-mail kunt kiezen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
In 2021 bestaat de e-mail alweer 50...