5 Quickwins voor het schrijven van een overtuigende tekst

Uren zwoegen op een tekst en uiteindelijk weinig resultaat bereiken. Dit kan niet alleen frustrerend zijn, maar het kan je ook extra werk opleveren doordat je continu blijft zoeken naar oplossingen. Met deze Quickwins is dat verleden tijd! Je schrijft met de tips in een handomdraai een overtuigende online tekst, waarmee je wél die aankopen of kliks genereert.

1. Wat drijft jouw doelgroep?

Vanuit een probleem of een bepaald verlangen kopen we vaak een product of maken we gebruik van een dienst. Docenten kunnen bijvoorbeeld ongemotiveerde leerlingen als een probleem zien. In hun droomwereld zien ze graag nieuwsgierige en leergierige leerlingen die altijd op tijd zijn, vragen stellen en hun huiswerk af hebben. Om dit te realiseren kunnen ze op zoek gaan naar een training om leerlingen beter te motiveren of kopen ze nieuw lesmateriaal dat hun lessen leuker maakt. 

Duik dus eerst, voordat je een online tekst schrijft, in de huidige situatie van jouw doelgroep. Je kunt je onder andere de volgende vragen stellen:

  • Hoe beïnvloedt het probleem het professionele leven van jouw doelgroep?
  • Welke emoties en gedachten komen naar voren als de doelgroep aan het probleem denkt?
  • Welke invloed heeft het probleem op zijn sociale leven en thuissituatie?

Probeer zoveel mogelijk scenario’s te schetsen en verwerk dit speels in de eerste alinea. Dit zal herkenning oproepen, waardoor jouw doelgroep besluit om verder te lezen.

2. Eigenschappen vs. voordelen

Herkenning in combinatie met emoties die daarbij ontstaan, zetten iemand aan tot actie. Beschrijf daarom wat een product of dienst doet voor de lezers in plaats van alleen de eigenschappen te benoemen. Ontvangers kunnen zich daardoor beter inleven en hun verlangens voor zich zien. Zo kan de eigenschap ‘Interactief lesmateriaal’ het voordeel hebben dat leerlingen spelenderwijs de lesstof tot zich kunnen nemen en dit daardoor ook beter zullen opslaan. Bij het visualiseren hoe leerlingen omgaan met de lesstof en beter presteren kunnen leraren zich tevreden voelen of enthousiast raken.

Een ander voorbeeld is de eigenschap ‘ruime weekindeling’ bij docentenagenda’s. Deze eigenschap heeft als voordeel dat docenten zowel hun werk- als privé-afspraken in de agenda kwijt kunnen. Zo kunnen zij goed het overzicht bewaren en in één oogopslag zien hoe vol hun dag is. Dit kan hen een kalm gevoel geven, een emotie die hen kan aanzetten tot een aankoop.

3. Overtuigingsprincipes

Zet jouw online tekst extra kracht bij door gebruik te maken van een aantal overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Sluit je tekst bijvoorbeeld af met ‘Wil je ook net als 10.000 docenten gebruik maken van dit lesmateriaal?’. Je kunt ook recensies laten zien, deskundigen aan het woord laten of de urgentie weergeven door een aftelklok op je website of in je e-mail te plaatsen. Wees kritisch op welk overtuigingselement je wanneer en in welk middel gebruikt. Het moet de tekst wel versterken en niet onoverzichtelijk maken.

4. Call-to-action of call-to-value

Om je lezer echt over te laten gaan tot actie is het belangrijk om je online tekst af te sluiten met een duidelijke call-to-action (CTA) of call-to-value (CTV). Bij een CTA geef je de daadwerkelijke actie weer en bij een CTV beschrijf je wat voor voordeel het de doelgroep oplevert. Denk aan een button in een e-mail of op jouw website met de tekst ‘Lesmateriaal bekijken’ (CTA) of ‘Ja, ik wil een lagere werkdruk’ (CTV). Het kan helpen om onder jouw doelgroep te testen op welke vorm zij het meeste klikken. Zo bereik je het beste resultaat.

5. Scanbaar, kort en bondig

Tegenwoordig scannen mensen teksten en besluiten dan of het stuk interessant genoeg is om verder te lezen. Richt de aandacht op jouw online tekst door gebruik te maken van witruimtes, korte alinea’s, duidelijke tussenkoppen en bullets. Schrap alle woorden en zinnen die onnodig zijn, schrijf zoveel mogelijk in de actieve vorm en vermijd beschrijvende woorden. Om de aandacht vast te houden is het belangrijk dat je snel tot de essentie komt en alle vragen die lezers kunnen hebben, wegneemt.

 

Vragen? Wij helpen je graag

Heb je na het lezen van deze Quickwins nog vragen of wil je advies over hoe jij jouw tekst nog overtuigender maakt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

EDG Media maakt gebruik van cookies.
» Privacy- en cookiebeleid
OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy Cookie instellingen