Top tips van Mark – Zo krijg je bezoekers naar je evenement
Inmiddels ben ik 24 jaar werkzaam bij EDG Media, waarvan de laatste 10 jaar als accountmanager. In deze functie werk ik onder andere samen met organisaties van meerdaagse evenementen, eenmalige seminars en congressen. Één ding hebben ze gemeen; ze willen allemaal bezoekers en deelnemers werven voor hun evenement. Onderwijsprofessionals willen zich ontwikkelen en op de hoogte blijven van wat er speelt in het onderwijs. Voor hen is het dus interessant om jaarlijks verschillende evenementen te bezoeken. Maar hoe zorg je ervoor dat ze naar jóúw evenement komen? Onderstaande tips kunnen je daarbij helpen.
'Bepaal je doelgroep(en)'
Hoewel je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar je event wilt hebben, is het belangrijk om te bepalen wie die bezoekers zijn. Richt je je op de hele onderwijssector? Of is je seminar vooral interessant voor een specifieke doelgroep, zoals bestuurders of juist IB’ers?
De NOT en KindVak zijn evenementen die tweejaarlijks plaatsvinden en waar professionals uit de kinderopvang, het primair én voortgezet onderwijs op afkomen. Campagnes hiervoor worden dus uitgezet onder een brede doelgroep. Maar organiseer je een seminar over een speciaal onderwerp, dan is het juist goed om je te richten op specifieke doelgroep. Je boodschap komt dan bij relevante mensen terecht en daardoor behaal je een beter resultaat.
'Kies de juiste inzet van middelen'
Je weet nu wie je wilt bereiken, maar hoe ga je dat doen? Welke middelen zet je in? EDG Media beschikt over een grote onderwijsdatabase en een crossmediale mix aan on- en offline middelen. Met een online campagne kunnen we heel gericht en dus efficiënt targetten. Een groot voordeel hiervan is dat men gelijk kan responderen en zich dus direct kan aanmelden. Een andere optie is om juist een fysieke uiting toe te sturen. Zo heb je de mogelijkheid om meer inhoud te geven aan je event en iemand persoonlijker uit te nodigen.
'Timing is alles'
Focus je niet op één contactmoment, probeer er altijd meer te creëren. Hoe vaker je doelgroep je uiting voorbij ziet komen, hoe beter de boodschap blijft hangen. Idealiter starten wij een campagne een paar maanden voordat het event begint al met awareness en verdiepende informatie. Voor een laatste boost aanmelders richten we in de laatste weken voor het event onze aandacht op de late beslissers en last-minute aanmeldingen.
Wil je een keer met mij om de tafel om samen na te denken over de manier waarop we de bezoekerswerving in kunnen richten voor je evenement?
Ik drink graag een keer koffie met je, stuur mij vooral een e-mail!